torsdag 12. august 2010

Budapest 11-14. mars

Uff, nå er det lenge siden jeg har skrevet her... Men på en annen side så bruker jeg jo dette kun som en reiseblogg, og jeg er jo ikke ute å reiser hele tiden (selv om det er drømmen min! he he!). Men skal oppdatere dere litt om noen av de turene jeg har vært på som jeg ikke har hatt med meg pc'en på. For nå er det jo snart klart for ny tur til Asia og må jo være oppdatert føre det :-)

Den første turen var Budapest med mamma og Henrik i mars.

Etter å ha tatt flyet fra Rygge til Budapest, så fant vi oss en taxi som kjørte oss til hotellet vårt. Sjekket inn og slappet litt av på rommet føre vi reiste til et av byens kjøpesenteret for litt shopping og mat. West End er et stort kjøpesenter med mange kjente butikker og restauranter.

Hotellet vårt het City Hotel Matyas. Det er et 3 stjernes hotell som ligger rett ved den store handlegaten (váci utca) og ved Elisabeth Bridge på Pest-siden av Donau.

Rommet vårt var veldig bra, passe stort med eget bad.

Frokost spiste vi i den kjente restauranten Mátyas Pince i kjelleren på hotellet, som også er kjent for sitt fine interiør og den gode maten.

Den kjente handlegaten Váci Utca, her var det mange restauranter og butikker. Jeg fant også en av mine favorittbutikker Zara her... Så det ble litt shopping :-)

For å bli litt bedre kjent med Budapest by, ble vi med på Hop On Hop Off-bussen som kjører forbi de viktigste severdighetene i Budapest.

National Teateret i Budapest.

The house of Terror var hovedkvarteret til det kommunistiske hemmelige politi. Alle avhørsrom og celler er blitt stående som en hyllest til ofrene for disse regimene.

Heltetorget og monumentene som ble oppført her for å feire Ungarns tusenårsjubileum i 1896, er det fremste symbolet på ungarsk nasjonalromantikk ved slutten av 1800-tallet.

Budapest Zoo rakk vi dessverre ikke å gå innom denne gangen, men håper å få tid til det en annen gang vi er i Budapest.

Den store synagogen, også kjent som Dohany Street Synagogue eller Tabakgasse synagogen, ligger i Erzsébetváros, det 7. distrikt av Budapest. Det er den største synagogen i Europa og den nest største i verden, etter Temple Emamu-El i New York City. Det er seter til 3000 mennesker og er et senter for Neolog jødedommen. Den ble bygget mellom 1854 og 1859.

På utsiktshøyden kunne man enten nyte synet av Budapest by eller shoppe litt i de små bodene. Det var ganske kaldt ute, så jeg misnunner ikke de som jobbet den dagen. Jeg orket ikke gå ut av bussen en gang... Trodde faktisk at været skulle være litt bedre på denne tiden, men så feil kunne man ta. Måtte jo til og med kjøpe meg vanter for det var så kaldt :-(

The Budapest Castle Hill fløyen eller Budavari siklo er en taubane. Linjen ble åpnet 2. mars 1870, og har vært i kommunal eie siden 1920. Den ble ødelagt i andre verdenskrig og gjenåpnet den 4. juni 1986.

Fiskebastionen finner man ved siden av Mattiaskirken. Mange lurer på hvor den har fått navnet sitt fra, og den fikk navnet sitt pga at sjefen for fiskerene holdt til her før i tiden, og beskyttet dette området. Bygget ble påbegynt i 1895 og stod ferdig i 1902.

Széchenyi Chain Brigde er en hengebro som går over elva Donau mellom Buda og Pest, den vestelige og østelige siden av Budapest. Det var den første permanente broen over Donau i Budapest, og ble åpnet i 1849.

Parlamentet, bygd i nygotisk stil, er et av de absolutte høydepunktene i Budapest. Det skarpe øye vil legge merke til likeheten mellom parlamentet i Budapest og det i London, og det er ikke tilfeldig. Bygningen ble påbegynt i 1885 og fullført i 1904. Synd vi hadde så dårlig vær. Vi hadde nok gått ute og tatt mere bilder om det hadde vært varmere i været.

Lunch på en kjent italiensk restaurant som ligger midt i gågata.

Solnedgangen over Elisabeth-broen. Bildet er tatt ut av vinduet på hotellrommet.

På kvelden ble det et nytt kjøpesenter på oss. Denne gangen ble det Arena plaza, som ligger litt i utkanten av Budapest. Et forholdsvis nytt kjøpesenter, med mange fine og store butikker.

Mamma og Henrik trengte litt øl mellom alle butikkene vi gikk innom.

På kvelden hadde vi lyst til å prøve å finne en restaurant hvor vi kunne spise litt mat som er typisk i Budapest. Så vi bestemte oss for å gå å titte litt i gatene rundt omkring hotellet vårt, for å se om vi kunne finne et brukbart sted å spise.

Vi endte opp her på Casablanca, som lå sånn ca 500 meter eller noe fra hotellet vårt. Og det ligger i den store hovedhandlegaten Vaci utca.

Vi endte opp med villsvinkjøtt som ble stekt på en stenplate på bordet vårt. Og så var det poteter og saus ved siden av. Og det var kjempe godt. Helt klart noe jeg kan anbefale :-)

Til dessert ble det Kaffe og Bailys! De hadde ikke hørt om den type drink før, så jeg fikk først en kopp med kaffe og et glass med Bailys, men når de så at jeg blandet det, så lærte de fort! Så det ble noen sånne denne kvelden for å si det sånn...

Henrik og mamma shottet noe som heter Unicum. En drikk/shot som smaker granbar. Så denne likte ikke jeg.

Dagen etter ble det frokost på Subway. De hadde dessverre ikke så mye å tilby på morgenen, men noe mat fikk vi iallefall i oss. Jeg elsker jo baguettene deres, men ble litt skuffet denne gangen. I dag var planen å gå litt rundt i Budapest for å se om vi kunne finne noen spennende butikker og kanskje det kjente markedet.

Denne statuen eller hva jeg skal kalle det stod i en av side gatene.

Og her er en av de få dyrebutikkene vi fant, vet egentlig ikke om det kan kalles for en dyrebutikk en gang, for det var helt grusomt der. Kjempe liten butikk, med nesten ikke noe til salgs. Håper ikke alle dyrebutikker er sånn i Budapest, for denne var iallefall ikke å anbefale.

Iparmüvészeti Museum, dette bygget gikk vi tilfeldigvis forbi. Vet ikke så mye om det, men fant ut at det heter det pga kartet...

Litt sjokolade mousse på en kafe. Mamme trengte en røyk, og da passet jeg på å få i meg litt sjokolade!!!

Og endelig så fant vi det, vi trodde at det var stengt, fordi det stod det i den ene boken vi leste. Men vi var heldige, det var åpent sånn at vi fikk sett litt inni også. Central Market (Központi Vásárcsarnok) huser et innendørs marked hvor man får kjøpt småbrød, pølser/kjøtt, frukt og grønnsaker i første etasje, og håndverk og suvernirer i andre etasje. En turistatraksjon med god grunn!

På veien tilbake til hotellet fant jeg en grønn ku som stod midt i gaten... Den var ikke levende, men lurer alikevel litt på hvorfor den var plasert der...

Til lunch ble det Fajitas på en mexikansk restaurant vi fant. Den smakte ikke like godt som den på Hard Rock cafe, men en helt grei lunch for det :-)

Her er vi på Mamut shopping senter, dette er den nye delen dvs. Mamut 2. Det er også en Mamut 1, men det er veldig gammelt og ikke noen bra butiker der. Her var det iallefall noen kjente butikker!

Siste kvelden i Budapest gikk med til en båttur på Donau. Det var veldig kaldt ute, så det var veldig godt med litt varm sjokoladedrikke underveis. Turen varte vel litt over en time og den kjørte både oppover og nedover Donau. Brygga var rett ved Elisabeth-broen, så vi hadde ikke lange veien å gå.

Slottet i Budapest som ligger på Buda-siden. Kjempe fint opplyst på kveldstid...

Det var noen av bildene fra Budapest-turen. Var der fra torsdag til søndag, men var jo som sagt tidligere veldig uheldig med været. Det var veldig kaldt og ikke så koselig å gå ute. Så kommer nok til å reise tilbake en annen gang men senere på året, for jeg tror Budapest er en kjempe by om man kan nyte det å gå ute å titte litt mer enn det vi gjorde...