søndag 15. august 2010

Brussel 18-20. juni

Neste tur gikk til Brussel med jobben helgen 18-20 juni. Hadde egentlig ikke hørt så mye om Brussel føre jeg reiste dit, men synes det var en veldig fin by, som jeg egentlig kan tenke meg å reise tilbake til. Her kommer noen bilder og litt om turen :-)

Avreise fra Rygge flyplass, dessverre så var flyet vårt forsinket med over 3 timer, så vi ble sittende på en pub på flyplassen frem til avgang. Ikke den beste starten på turen, siden vi kom til å gå glipp av nesten en hakv dag i Brussel, men vi lot ikke det ødelegge forhåpningene våre til en bra tur for det.

Ryanair er vel ikke det beste flyselskapet å reise med, med de er billige og har veldig mange reiser fra Rygge, og for meg som alikevel sover på flyet så har det ingenting å si...

Rakk å ta et bilde eller to ut av flyvinduet føre jeg sovnet...

Når vi kom til Brussel så valgt vi å ta taxi til hotellet vår. Det tok ca 45 min fra flyplassen. Vi bodde på Ibis hotell centre Ste Catherine. Et kjempe fint hotell som lå veldig sentralt. Rommene var ikke så veldig store, men de var nyoppusset og det er jo ikke på hotellrommet man skal være når man er ute å reiser heller. Så jeg synes dettte var helt topp!

Etter å ha sjekket inn og skiftet litt så gikk turen ut i gatene for å finne et sted å spise. Vi var jo ikke så veldig godt kjent enda, så vi gikk ikke så langt føre vi satte oss ned på en restaurant som så litt bra ut.

Vi endte opp på en Thailandsk restaurant.

Og da bestiller man så klart chicken and chasew, som er noe man alltid synes smaker godt. Det er iallefall noe jeg alltid bestiller når jeg er ute å reiser i Asia, hvis jeg ikke finner noe annet godt på menyen.

Vi satt ute å spiste, og frøsen som jeg er, så beholdt jeg jakka på hele tiden...

Vi var jo i Brussel midt under VM, så vi møtte på noen Algerie-supportere på veien tilbake til hotellet!

Første dagen i Brussel gikk med til en sightseeing tur med Hop On Hop Off-bussen. Flinke som vi var så klarte vi å stå opp tidlig og fikk med oss første bussen som gikk den dagen!

Sitter å venter på bussen.

Gatelangs i Brussel er bra å ha når man er på tur. Spesielt når man leter etter noe som ikke bussen kjører til.

Børsen lå like ved hotellet. Noe som var veldig greit å orientere seg utifra. Fant man børsen så visste vi at vi var like ved hotellet vårt!

Kongress kolonne (fransk: Colonne du Congrès) er et monument som ligger på Place du Congrès. Det minnes dannelsen av den belgiske staten og grunnlov av National Congress i 1830 til 1831. Den ble oppført på initiativ av Charles Rogier etter en modell fra Joseph Poelaert mellom 1850 og 1859. Den var inspirert av Trajansøylen i Roma.

Atomium ble laget til verdensutstillingen i Brussel i 1958 og forestiller enhetscellen til krystallisk jern, forstørret 165 milliarder ganger: Monumentet er 103 meter høyt. Ni stålkuler med en diameter på 18 meter er knyttet sammen med rør hvis maksimale lengde er 35 meter. Vinduer på toppen av monumentet gir god utsikt over Brussel. Monumentet skulle opprinnelig kun stå oppe under verdensutstillingen, men har blitt stående og har blitt kjent som Brussels svar på Eiffeltårnet.

Og når det regnet som verst så måtte vi bare prøve ut belgsike vafler (med vanilje is og sjokoladesaus). Sikkert en kaloribombe uten like, men veldig god da!

Grand-Place eller Grote Markt (henholdsvis fransk og nederlandsk for «stortorget») er det sentrale torget i den belgiske hovedstaden Brussel. Det er omgitt av gamle laugshus, blant dem også det karakteristiske rådhuset og Brødhuset ((nederlandsk: Broodhuis, fransk: Maison du Roi). Torget er den viktigste turistattraksjonen i Brussel.

Manneken Pis
, den lille tissende gutten, fonteneskulptur nær Grand Place, Brussel; liten bronsegutt med springvann i stråleform, utført av François Duquesnoy i 1619, angivelig til minne om en bortkommet gutt hvis far lovet byen en statue av sin sønn i den stilling han ble gjenfunnet. Ved høytidelige anledninger blir statuen iført klær; han har et rikt utvalg av uniformer, som i tidens løp er skjenket av forskjellige regimenter.

Fire ganger er Manneken Pis blitt stjålet, siste gang i 1965, da den ble gjenfunnet i en kanal utenfor byen etter sju måneder.

på hotellrommet føre fellesmiddagen...

Vi hadde egentlig tenkt oss på en fiskerestaurant, men endte opp på en kjøtt restaurant som spesialiserte seg på spareribbs...

Arild etterligner en person - har vel egentlig aldri ledd så mye som jeg gjorde akkurat da. Må egentlig bare oppleves den etterligningen :-)

Som dere ser så er det flere som må tørke tårene pga. at det var så morsomt!!!

En søt liten hund som var utenfor restauranten... ser ut som Joachim liker den også!

Nesten alle jentene poserer for fotografen. Fra venstre: Nadia, Line, meg, Jeanett og Anneli. Kjempe fint bilde synes jeg.

Og den litt sterke strawberry daquiri drinkene de hadde der...

Nesten synd at dette ikke ble filmet. Men her er klokken rett over 03, og vi har jo fått i oss litt å drikke. Joachim går mellom de 2 Anne'ene som er med på tur. Eller Olga og Helga som de nå heter. Optimist som Joachim er så tror han at de klarer å holde han oppe hvis han velger å hoppe... Så han sier... 1... 2.... 3... Hold meg...

Og sånn går det da... som sagt, skulle ønske jeg hadde det på film, men bildene sier jo litt de også da .-)

Og her er klokken 0800 på morgenen og vi er på hjem fra utestedet (ble litt sent denne gangen kan man si, men var ille gøy da!!!) Lyst ute er det blitt også, og Joachim fant et brød i en brødbil så vi fikk litt frokost på vei til hotellet. Noen timer søvn nå, føre taxien kommer kl. 12 for å hente oss.

Litt trøtt, men sitter på flyplassen etter en kjempe fin tur i Brussel.