mandag 12. februar 2018

Vårt første møte med New Dehli

Det hele startet med flytur fra Gardemoen til Istanbul i Trykia  som jeg så vidt det var skrev om i går. Flyet gikk 1140 fra Gardemoen og vi skulle bruke typ 5 timer ned. Og det som er digg på flya er at det er mange bra og ganske nye filmer å se. Så ved siden av å sove litt (som jeg hadde veldig behov for), så så jeg på Snømannen. Litt skuffa, hadde nok vært mye bedre på norsk.

...

Vel fremme i Istanbul så gikk vi rett på foodcourten for å få
 oss litt mat. Ble en enkel, tyrkisk kebabtsllerken...

Og etter at maten var inntatt og vi hadde fått slappet litt av var det på tide å finne gaten. Og det vi trodde var en liten flyplass viste seg å være ganske så stor. På bilde under hadde vi allerede gått 5 min og vi skulle gå nye 12 minutter til siden vi skulle reise fra 705...

Og etter nye 5 timer i flyet så var vi fremme. Helt perfekt reiseute
 egentlig siden det var 2 nesten like lange etapper..  .j

Velkommen til India møtte oss og da skjønte vi at nå er vi faktisk på tur. E-visum måtte bare på plass først (nesten en time i kø) og så kunne vi møte sjåføren vår på utsiden. Litt penger til vi ut også.

Men siden klokken bare var 0600på morgenen så reiste vi til hotellet med bagasjen og så fortsatte sjåføren å kjøre oss rundt. Første stopp på turen ble Bangara Sahib Sikh Temple. Det ligger ikke så langt unna Connaught Place hvor vi bor og er en perle av et sikhtempel, der det etter sikhtradidjon serveres mat til alle besøkende. Det er gratis å omme
 inn, men skoene må leveres inn og hode må tilfelles av et tørkle eller lignende.

vi fikk med oss morgenbønnen og satt stille som mus gjennom hele bønnen.

selv om klokken så vidt det var hadde passert 0700 lå fortsatt folk å sov ute på gatene. Og kaldt var det også, kanskje rundt 6 grader eller noe. uff stakkars mennesker...

Neste stopp på veien var ett nytt tempel. Husker ikke helt hva han kalte det, men skal se om jeg klarer å finne ut av det i morgen. Det måtte vi også dekkes til for å ta bilder og gå rundt.

Og her fikk vi første møte med lokal mat. Det til venstre var en strek vegetar "lappskaus" og det andre var innbakt potet og grønnsaker. Til drikke fikk vi Thai Shai te.

Så ble vi tatt med til reisebyrået for å planlegge litt mer av turen siden vi bare hadde booket tur retur Dehli og ett par netter på hotell. Vi diskutere pris med han lenge da vi skjønte at han prøvde seg på priser langt over det som det burde ligge på. Så etter nesten en time fant vi ut at vi kunne kjøpe deler av turen mens tur retur Goa og bosted der kunne vi fikse selv. Så allerede i morgen skal jeg få ønske mitt oppfylt med Taj Mahal på den store dagen.

Eller skal vi til Pushkar, Jaipur og resten av Agra med sjåfør, hotell og inngangsbilletter.

Men det var fortsatt litt tid igjen til rommet var klart, så da ble det en tur til Chandni Chowk med sykkelrickshaw, noe som by the way kan anbefales på det sterkeste.
Chandni Chowk er et av de eldste markedene i Deli og ligger ved det Røde Fort (som er stengt på mandager). Det er hovedsakelig et lokalt marked og ikke beregnet på turister. Her får du kjøpt stoffer i meter og krydder i hekto fra tusenvis av små boder i hundrevis av trange smug.

Kan ikke akkurat si at strømnettet dens er så trygt 🙈

Og vår første ku for ferien så vi også!

Neste stopp ble Gandhi memorial park. Ikke så mye å se på der, bortsett fra en del fine blomster og noen ordtak. Men det fikk tiden til å gå og vi kunne endelig sette oss i bilen mot hotellet. Nå skulle vi få sove 1 time og dusje litt før vi var klare for nye eventyr.

Vi likte lappen i bakruta på bilen vår 😊👍

Og her skulle vi få slappe av litt. Rommet som ligger på Connaught Place og skulle vært vårt til i morgen.

Vi ble hentet kl 1400 lokal tid og ligger 4,5 timer foran dere i Norge. Og da var det på tide med litt lunsj. Livredde som vi var for å bli dårlige i magen selv om restauranten var helt full av mennesker så gikk vi for det safe med vegetar mat, men Gud så godt det var for det 😊

Neste stopp på turen ble Humayun's Tomb. Det første vi reagerte på der var at de lokale skulle betale 30 Rupier for å komme inn, mens turister måtte betale 500!!! Utrolig dårlig at vi måtte betale så mye, men vi ville jo ha det med oss, så da var det bare å dra opp penga. Slapp å stå i kø iallefall da...

Humayun's Tomb er et av New Dehlis landemerker. Det er et mausoleum bygd for Mughalimeriets keiser Humayun i 1565. Bygningen satte arkitektonisk Standard for senere Mughal monumenter, og du kan svært tydelig se likheter med Taj Mahal i Agra som vi skal se i morgen.

Humayun's Tomb er på UNESCOs verdensarvliste.

Siden vi var i tempel modus så ble neste stopp Bahai Park. Med grønne hager og plass for trening og yoga rett foran monumentene.

Siste stopp for dagen med vår sjåfør ble India Gate. New Dehlis egen triumfbue ligger i Rajpath. Det er et 42 meter høyt minnesmerke over indiske soldater som mistet livet under 1. verdenskrig og krigene mot Afghanistan. Grunnsteinen ble lagt ned i 1921, og plassen rundt India Gate er et av New Dehlis vanligste møtesteder, med sine grønne parker og bassenger med pedalbåtutleie.

Og etter en liten svipptur på rommet gikk vi en liten tur ut av hotellet på egenhånd og fant en restaurant med bra ølutsalg. Så da ble det øl og middag for å sette prikken over i'en for en bra første dag og så tidlig i seng for å reise på nye eventyr i morgen tidlig.