lørdag 17. februar 2018

Amber Fort og litt shopping



Amber Fort er det gamle hovedsete for Kachwaha-rajputerne, innen hovedstaden pga. vannmangel ble flyttet til Jaipur i 1727. Fra bunnen av fortet snor to veier seg oppover fjellet, en med trinn og en uten. Sistnevnte blir brukt av elefanter, som transporterer besøkende opp til fortet i små kurver spendt fast på ryggen.



Selve fortet inneholder en fin speilsal, men den er ikke like velholdt som den er i Jaipur City Palace. Det  er også en kjempefin prydhage, som er flott under og like etter monsunen.











Det fortet mangler av inventar, tar det igjen i beliggenhet og utsikt over Maotha-sjøen og de gamle murene, som snor seg kilometervis over fjellene.


Han her satt å tigget av de som gikk forbi... og jenta under var superfornøyd når hun fikk rappet til seg isen til en turist 😂



Etter å ha trasket på 3 forskjellige fort og palasser i over 6 timer var det godt å ta seg en liten pause på rommet. Og ikke minst få vasket føttene. Det blir jo sååååå møkkete av en dagsvandring 😲




Kl 18 ble vi hentet av sjåføren for å se på både tekstiler og gullsmedbutikker. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe noe, men siden jeg fikk så bra pris på denne drakten så ble den med hjem. Dog med ekstra skjørt og topp, da jeg har min egen kjole under på bildet.
Aner ikke om jeg noen gang får brukt den, men lov å håpe at jeg en gang får meg et hus hvor jeg kan ha klesrom og ha den på en dukke fremme hele tiden 😊



Ellers ble det mat på en vegetar restaurant og så en liten tur på hotelles takterrasse.
I morgen går nok en gang turen videre, og vi blir hentet 0600 for å bo kjørt til flyplassen. Ses når jeg finner en ny wifi spot!





Ingen kommentarer: