onsdag 14. februar 2018

A dream come true 😍

Dagen startet med frokost pĂ„ senga i New Dehli 😊 Hotellet vi bodde pĂ„ hadde tydeligvis ikke matsal sĂ„ da ble maten servert pĂ„ rommet og det var egentlig helt topp.  Etter frokost var det bare Å komme seg i klĂŠrne for da skulle turen gĂ„ vidre til Agra. SĂ„ utsjekk fra hotellet, alt av bagasje med og sĂ„ en 3 timers biltur sĂžrĂžstover mot Agra.

 


 Etter ca 1,5 time i bilen stoppet vi pĂ„ en type rasteplass hvor tydeligvis de fleste stoppet for litt mat. Her hadde de suvenirer og mat til salgs. Jeg kjĂžpte meg kremer soppsuppe og en redbull. Suppa kostet 10 kr og redbullen 11,- 😊 Som dere kan se av bilde under sĂ„ ble jeg litt skeptisk til suppa som var blank og ikke sĂ„ veldig kremete.


Men heldigvis etter Ă„ ha rĂžret litt i den sĂ„ ble den som den skulle. Og den var faktisk ganske sĂ„ god 😊 Etter dette var det bare Ă„ komme seg i bilen igen
 for siste etappe mot Agra.


Dopapir er by the way ikke sĂ„ normalt her, men hun stakkars dama skjĂžnte fort at jeg ikke kom til Ă„ gĂ„ pĂ„ do uten 😂


Vel fremme i Agra fikk vi sjekket inn og lagt fra oss all bagasje. vi mÞtte ogsÄ
pÄ guiden vÄr som skulle vise oss rundt her. Han satte seg ned i lobbyen mens vi fikk gÄ pÄ rommet og ordne oss ferdig.

Jeg hadde forresten tenkt Ă„ skrive dette innlegget i gĂ„r, men her tok de tydeligvis Ă„ stengte wifien kl. 2200 og satte den pĂ„ igjen i morges kl 0800. Og vanlig mobildata gĂ„r ikke ann Ă„ bruke da Telia tar 50kr for 5 MB đŸ˜ČđŸ˜ČđŸ˜Č 


PÄ med bursdagskjolen og sÄ var vi klare. Det er veldig strengt med hva man kan ha med inn pÄ Taj Mahal sÄ kun en veske med pass, penger og mobil var tillatt.


Taj Mahal er oppfĂžrt som et gravmonument over stormogulen Shah Jahans yndingskone, Arjumand Bano Begum  - ofte kjent under navnet Mumtaz Mahal - som dĂžde i 1631. 





Lord Curzon iverksatte restaureringsarbeider i Ă„rene 1899-1905 mens han var britisk visekonge over India.

Bygget regnes for Ă„ vĂŠre en muslimsk helligdom. I 1983 ble Taj Mahal fĂžrt opp pĂ„ UNESCOs verdensarvsliste med som «et universelt beundret mesterverk blant verdensarv.» Den 7. juli 2007 ble mausoleet ogsĂ„ utpekt til et av verdens sju nye underverk.






PĂ„ persisk betyr ordet taj krone og mahal palass. Man kan oversette Taj Mahal til «palasset der kronen ligger».

Mausoleet ble pÄbegynt i 1632 og stod ferdig i 1648, det resterende arbeidet med anlegget rundt var ferdig i 1653.

Mausoleet ligger i et flatt og rolig landskap ved elven Jamuna (Yamna) i Agra og er bygget i hvit marmor. Byggverket kombinerer elementer fra persisk, tyrkisk og islamsk arkitektur og regnes som blant det ypperste av arkitektur fra Mogulriket, som varte fra tidlig pÄ 1500-tallet til midt pÄ 1700 tallet og pÄ det stÞrste omfattet noe av dagens Afghanistan og mye av Pakistan, Bangladesh og India.


.

Siden det var bursdagen min sĂ„ kostet jeg pĂ„ meg en fotograf som kunne ta bilder av meg og litt av meg og Maria. Han var sikkert overpriset men jeg synes det var verdt det med tanke pĂ„ hvor mye jeg har drĂžmt om Ă„ se Taj Mahal. Han tok bilder i alle mulig posisjoner og  jeg fikk alt pĂ„ cd, 20 smĂ„ bilder pĂ„ print og et stort. i tillegg tok han mange med min mobil. men jeg skal ikke legge ut alle her og kjede dere med det. men jeg fikk sykt mange fine bilder fra dette besĂžket for rundt en 200-lapp.

pÄ vei bort til Agra fort ble det hest og kjerre.


skriver ferdig om Agra fort i kveld, nyt bildene sÄ lenge sÄ skal vi reise videre...













Ingen kommentarer: