tirsdag 25. oktober 2016

Hjemreisen og mellomlanding i Bergamo, Italia

Jeg har egentlig aldri vært noe fan av mellomlandinger tidligere, men etter en lang mellom landing vi hadde i Brunei en gang, så har jeg begynt å like det litt bedre. Men da må mellomlandingen være såpass lang at ma faktisk rekker å reise ut av flyplassen og oppleve landet eller byen man er i.
Så når jeg nå skulle reise hjem fra Gran Canaria og fikk muligheten til å mellomlande i Bergamo, så valgte jeg den lengste mellomlandingen slik at jeg faktisk kunne reise en tur ut i byen.
Jeg hadde hørt at det var en kjempe fin by og mange velger å reise dit på helgetur.

Nå var kanskje ikke jeg den heldigste i forhold til været, men så reiste jeg jo tross alt dit i slutten av oktober og da er jo som regel ikke været det beste i Europa.
Så litt tåke og grått vær måtte jeg nesten bare regne med, selv om det var en overgang fra det flotte været jeg hadde hatt på Gran Canaria.

Flyet gikk rett rundt kl 0700 på morgenen og jeg hadde blitt hentet på hotellet kl. 0415, altså midt på nattaen. Heldigvis var ikke flyreisen så lang, så jeg fikk i meg litt mat før flyet tok av og var klar for å utforske byen når jeg landet. Først fant jeg et sted hvor jeg trygt kunne oppbevare bagasjen og så fant jeg bussen som kunne ta meg inn til byen.



Den var faktisk ganske så enkel å finne og kostet ikke mer enn 6-7 Euro, og da var det tur-retur billett. Men den hadde ganske så mage stopp på veien og til tider ble den overfylt av skolebarn som tydeligvis brukte den for å komme seg dit de skulle.




Jeg bestemte meg for å reise til gamlebyen først. Bergamo er en by i regionen Lombardia i det nordlige Italia. Den er hovedstad i provinsen Bergamo. Byen ligger der Posletten slutter og Alpene begynner, ca. 50 km øst for Milano. Kommunen Bergamo har en befolkning på 118 717 innbyggere.
Byen er delt i to distinkte deler, Bergamo alta (øvre Bergamo) og Bergamo bassa (nedre Bergamo).


Bergamo alta (også kalt «città alta») er den eldste bydelen. Den er fullstendig omgitt av en ca. 5 km lang bymur. Den mest kjente og besøkte delen i øvre Bergamo er Piazza Vecchia. Der finnes domkirken, Cappella Colleoni og Santa Maria Maggiore.


Komponisten Gaetano Donizetti ligger begravet i Santa Maria Maggiore.

Sammen med andre venetianske forsvarsverk fra det 15. til det 17. århundre i Italia, Kroatia og Montenegro ble den befestede byen Bergamo i 2017 oppført på UNESCOs verdensarvliste.

Hjertet i Gamlebyen er Piazza Vecchi, et storslått torg som i århundrer har vært senter for politisk makt i Bergamo. I og rundt Piazza Vecchi finner du mange severdigheter. Vi kan nevne kort Campanone, et stort klokketårn med aner fra 1200-tallet, biblioteket, Duomo og den kanskje enda mer fantastiske Basilica Santa Maria Maggiore. Denne må bare besøkes og interiøret er så storslått og detaljrikt at vi kun har sett maken i St. Peterskirken i Roma.


Duomo
Den store katedralen Duomo ruver på plassen Piazza Duomo i Gamlebyen. Kirken ligger imidlertid svært inneklemt og det er ikke lett å ta postkortbildene du sender hjem. Et besøk inne i kirken er et must! I skrivende stund er fasaden under restaurering. Byggingen av Duomo ble påstartet i 1459, og den var dessverre stengt når jeg var der, slik at jeg ikke fikk gått inn i den for å se og ta bilder :-(



Basilica Santa Maria Maggiore
Et stenkast fra Duomo finner du Basilica Santa Maria Maggiore som byr på noe av det vakreste vi har sett inne i en kirke på lang tid. Du må til Peterskirken og Vatikanmuseet for å finne tilsvarende. Også eksteriørmessig er kirken noe for seg selv. Den ble bygget i 1137 og er vårt førstevalg av severdigheter i Bergamo. Adresse Piazza Duomo. Denne var også stengt, så jeg måtte nøye meg med å se den utenifra...

Chiesa e Chiostro del Carmine

Det er ganske lett å gå forbi denne kirken. Det ligger litt tilbake fra hovedgaten opp gjennom Città Alta. Men innvendig er vakre, svært rolig og vel verdt et besøk.






Bergamo ligger høyt og fritt, omgitt av gressgrodde skråninger og storkronede løvtrær. På vei mot toppen av dalen ligger velholdte bygårder i en fargepalett fra varmt korallrødt til blek ørkensand. På toppen er det - som i de fleste italienske småbyer - en festning. Med Alpene i bakgrunnen er det storslått utsikt over byen og den flate, fruktbare Po-sletten.










Gidder man ikke gå, er det bare å ta kabelbanen opp til høyden. Jeg hadde så klart ikke fått med meg at det faktisk gikk en kabelbane opp dit, så første gangen gikk jeg opp den bratte bakken for å se. Og når jeg kom ned igjen å så banen, så måtte jeg jo ha med meg den også. Og i tillegg så var den gratis å ta med den bussbilletten jeg hadde. Så da tok jeg den opp, ventet på neste vogn og tok den ned igjen.

Her vil du finne en ny taubane som bringer deg til Bergamos høyeste punkt, Castello San Vigilio. Her oppe kan du gjerne slappe av på en kafe, rusle rundt på borgplassen og nyte en fantastisk utsikt.

Castello S. Vigilio
Dette fortet som troner over selve Gamlebyen i Bergamo byr på storslått utsikt. Her kan du vandre i ruinene av fortidens storhet, slappe av på cafe ved taubanens ende og ta de flotteste bilder. Det er også mulighet å spasere opp (for de spreke) eller ned på gaten Via al Castello.




Etter å ha vært på toppen 2 ganger, og fått tatt kabelbanen ned igjen så begynte det å duskregne. Jeg hadde egentlig tenkt til å ta meg en tur i den nye bydelen også, Citta Basso, men siden været ble så dårlig så valgte jeg å reise tilbake til flyplassen. Byen var såpass fin, at jeg gjerne kunne tenke meg en helgetur tilbake på våren eller sommeren, så da kan jeg heller spare den delen til det.


Så jeg tok bussen tilbake, hentet ut bagasjen og gikk til Mac Donalds for litt mat og sjekket ut litt sosiale medier mens jeg ventet på at flyet skulle komme.




Landet på Rygge rett rundt 2330 og måtte så ta en taxi til togstasjonen i Rygge. Rart å tenke på at flyplassen skulle stenge noen dager etterpå og at jeg faktisk var en av de siste som skulle lande på flyplassen. Det er forøverig kjempetrist at de velger å legge ned en så fin flyplass. Den har vært brukt av så mange mennesker og vil bli et savn. Vi har vært så bortkjemte med å kun reise en liten halvtime til flyplassen og reist billig til storbyer over hele Europa så lenge, og nå må vi da reise helt til Gardemoen eller Sandefjord om vi skal ut å reise. Blir nok ikke like ofte helgeturer da lengre, men jeg lever jo i håpet om at de en dag skal klare å få den oppe og gå igjen.

Tok så toget som kom like over midnatt og var i Sarpsborg 00.18, hentet bilen i garasjen hos mamma og kjørte hjem. En etterlengtet ferie var over for denne gangen...

Og jeg håper det ikke blir like lenge til neste...



Ingen kommentarer: