søndag 6. juli 2008

Bali Reptile Park og noen templer...

I dag leide vi oss en bil med sjåfør igjen. Nytter jo ikke å komme seg rundt på noen annen bra måte, og å være med på sånn gruppeturer orker vi ikke, for da må vi innom masse gull og sølvsmed butikker ved siden av.

Ble hentet klokken 09 på hotellet og første stopp var Bali Reptile Park. Parken var ikke så stor, men vi kunne få holde mange spennende dyr og det ville vi jo så klart. Jeg holdt bare iguan, skilpadder og blåtunget skink.

Men Henrik holdt det samme + en stor varan! Jeg har funnet ut at å gi Henrik et krypdyr som han kan holde, så smiler han resten av dagen... Og lar meg få se hva jeg vil etterpå :-) Han blir til og med innom masse klesbutikker på kvelden! (Ikke at jeg finner noe særlig å shoppe, men må jo titte litt da)

Neste stopp var Tempelet Pura Puseh Gaduh. Det rommer et ca. 1 meter høyt stenansikt, som sies å være et portrett av Kebo Iwa. Den legendariske personen var en særdeles innflytelsesrik minister under den siste fyrste av Bedulu, og han æres i mange templer på Bali. Legenden sier, at Gajah Mada, minister i det javanesiske Majapahit fyrstedømme, innså at han aldri kunne underlegge seg Bali med Kebo Iwa i live. Med kvinner og sang lokket han derfor Kebo Iwa til Java og fikk han drept.

Så gikk turen videre til Gunung Kawi, som består av 10 monumenter eller minnesmerker, som er 7 meter høye og hugget inn i klippefasaden. Monumentene stammer fra det 11.århundre. Det sies at det var Kebo Iwa som lagde disse monumentene ved å skrape de ut i klippene med sine negler. For de mente han hadde magiske krefter. Men dette er bare en myte!

Etter det kjørte vi videre til neste tempel som het Pura Taman Ayun, som ble bygd i 1634. Eller ”The royal tempel” som sjåføren vår kalte det. Til dette tempelet kommer de fra Bali og tilber andre templer eller hellige steder. Her er altre for bl.a. de hellige fjellene Gunung Agung og Gunung Batur samt templene Pura Ulun Siwi og Pura Sada. Vi fikk ikke lov til å gå helt inn i dette tempelet, så vi måtte ta bilder utenifra denne gangen.

Siste stopp for dagen var Tanah Lot tempelet som ligger i det vestlige Bali. Dette er Balis mest fotograferte tempel, som ligger på en klippe ute i sjøen. De fleste kommer hit på ettermiddagen for å ta bilder sammen med solnedgangen. Men siden vi har hatt regn og overskyet i hele dag, så gadd ikke vi å vente på at det skulle bli mørkt, for det ville ikke ha blitt noen fin solnedgang alikevel. Dette tempelet regnes som et av Balis seks mest helligste templer.

Når vi så kom tilbake til hotellet så ringte brått telefonen i bungalowen vår. Det var resepsjonen som hadde fått en telefon fra reisebyrået vårt som skulle ordne turen til Komodo for oss. Å nei tenkte vi, nå klarte han ikke å orden flybilletter. Vi fikk nemlig beskjed i går kveld at vi mest sansynlig ikke kunne reise siden det var høysesong her nede og at alle flybillettene var utsolgt. Vi prøvde selv i over 1 time i går å skaffe flybilletter på egenhånd, men måtte gi opp. Så vi sa til han fra reisebyrået at hvis han klarte å ordne oss fly alikevel, så skulle han få 1.000.000 rupier av oss. Rett og slett ren bestikkelse på 500,- norske kroner. Vi så jo da at ansiktet hans lyste opp, men vi turte jo ikke håpe for mye. Så når vi fikk telefon at vi måtte komme til han i dag, så trodde vi ikke at vi skulle få reise. Men han hadde klart å fikse oss billetter til en annen flyplass, det ble noe dyrer, men vi kom jo kun til Bali for å reise til Komodo, så det brydde vi oss ikke noe om. Så nå reiser vi til Komdo i morgen tidlig og blir borte i 3 dager (2 netter). Dvs at jeg ikke får oppdatert bloggen føre onsdag kveld... Forhåpentligvis med mange kule bilder!!!