mandag 25. juli 2011

Bangkok i 11 timer og litt fra de første dagene i Auckland...

Fredag 22. juli kl. 1415 gikk flyet mitt fra Gardemoen til Bangkok i Thailand. Litt rart å reise alene, men så en del filmer og fikk sovet litt heldigvis. En uting når det er gratis drikke/alkohol på flyet er at det blir mange fulle mennesker og det ble det nå også. Veldig mange fulle mannfolk som skulle på ferie til Thailand, som sjanglet borti meg hele tiden når de skulle på do :-( og de ble ganske så høylytte etterhvert, men som sagt, fikk heldigvis sovet litt for det.

Når jeg landet i Thailand 0615 på morgenen, så tikket meldingene om det tragiske som hadde skjedd i Norge. Kan enda ikke forstå at dette er mulig. Lille fredlige Norge, og så mange døde mennesker :-( Synes det er så utfattelig trist, og mine tanker går til de pårørende...

Siden jeg hadde hele 11 timer i Bangkok valgte jeg å leie meg en bil med sjåfør hele dagen. Siden jeg har vært i Thailand før, så ville jeg se noe jeg ikke hadde sett før. Så etter tips fra Terje Johnsen (tusen takk for bra tips Terje :-) ), så reiste jeg til The Ancient City, som ligger 40 minutter utenfor Bangkok. Tror ikke så mange vet om dette stedet, fordi jeg tror jeg så kun 5 turister på de 4,5 timene jeg gikk rundt i denne parken. Kjempe fredelig og fint der, hvor de spilte rolig thailandsk musikk over hele parken. Så absolutt å anbefale. Her kommer noen bilder fra selve parken. (man kommer faktisk langt med et fotostativ og selvutløser på kameraet - jeg var skikkelig turist for å si det sånn, hehe...)






The Ancient City er døråpningen til arv Thai visdom. Med et bredt utvalg av arkitektoniske symboler kombinert med kunst og håndverk, strukturelle layout og naturmiljø som integrerer harmonisk, skaper The Ancient City slags atmosfære som induserer besøkende til å oppfatte og sette pris på kontinuitet i historie, kulturer, religioner, kunst og skikker Thai folk fra daggry til nå.



Bare et besøk til Ancient City kan sammenlignes med en Thailand-rundt reise løpet av en dag.







Flytende markeder tilbyr fascinerende kulturelle opplevelser samt glimt inn i den lokale levemåte fra en svunnen tid.






















Tilbake på flyplassen etter besøk i The Ancient City og litt shopping på det store kjøpesenteret MBK. Dette er det største kjøpesenteret i Bangkok og er hele 7 etasjer stort. Man kan nesten gå seg bort der, så klarer man ikke å finne noe å kjøpe der, da.... Men jeg handlet ikke så mye denne gangen, for jeg er ikke så glad i å prute. Pleier jo å reise sammen med noen, og da pleier de å få den jobben. Så nå ble det bare litt shopping og så vidt det var pruting.



Mens jeg satt på flyplassen så måtte jeg jo ha litt mat, og da ble det som vanlig kylling med cashew-nøtter og grønnsaker.



Mange fine figurer også inne på flyplassen



Landet i Auckland 1155 på søndag 24. juli - 35 timer med flyreise unnagjort. Fikk ikke sover så mye på denne turen fordi det var så mye turbulens :-( Trodde flyet skulle styrte ett par ganger... Men kom meg helskinnet frem. Tok shuttelbuss fra flyplassen og til der Sandra bor. Kom frem og skulle få kofferten min, så titter sjåføren litt engstelig på meg, fordi det var ingen kofferter igjen i hengeren :-( Ops.... Men han trodde han husket hvor han hadde tatt den ut, så han kjørte dit og kom heldigvis tilbake med kofferten min.

Etter en etterlengtet dusj ble det litt titting rundt i byen. Det skal være World Cup i Rugby her i år, så de har en nedtelling på ene torvet.
47 dager og noen timer igjen til åpningen :-)



Var også innom Les Mills senteret å hentet treningskortet mitt, sånn at jeg får trenet når jeg er her. Og så var vi å tittet på det nye senteret til Les Mills.






Skulle egentlig spise mexicansk, men den restauranten hadde stengt på søndager, så da ble det indisk mat istede :-) Smakte veldig godt det også!





Mandag og ny dag, denne dagen skulle vi en tur opp i Sky Tower. En virkelig fengslende opplevelse venter besøkende til Auckland Sky Tower. På 328 meter er det høyeste menneskeskapte konstruksjonen i New Zealand, og tilbyr fantastisk utsikt for opptil 80 kilometer i hver retning.

Reis opp i glassfasade heiser til en av de tre spektakulære visning plattformer, eller for mer spenning og spenning, SkyWalk rundt pergola ved 192 meter opp eller SkyJump av tårnet!

Slapp av med en kaffe og lette forfriskninger på Sky Lounge , nyte en sjømat fest på The Observatory Restaurant eller spise på Orbit - Auckland eneste 360-graders roterende restaurant.

Sky Tower er en av New Zealands mest spennende og spektakulære turistattraksjoner, vil du bli overrasket over hva du kan se og gjøre under ett tak!











Til lunch ble det japansk mat, og det smakte også veldig godt :-)



Sandra var kjempe flink til å spise med pinner, jeg derimot måtte ty til skjeen innimellom for å klare å få i meg maten...



Etter en liten tur innom noen butikker (kjøpte ikke kjoler i dag, men litt treningstøy i Nike Store...) så var det hjem å gjøre seg klar for mine første treningstimer på LesMills. I dag var det både Team Teach i BodyJam og BodyAttack, så jeg ble med på begge. Utrolig gøy å trene i den salen man har sett så sinsykt mange ganger på dvd. Skal prøve å få tatt med meg kamerat en dag for å ta noen bilder...

Dette var alt for denne gangen...
Skal jo være her i 8 dager til, så mer kommer :-)

1 kommentar:

Terje sa...

Så fint at tipset var bra, var litt spent :)
Du stiller som guide når jeg en vakker dag kommer meg dit selv? ;)